Prána – a vájuk és a nádík
Újabb részlet a Krishnamacharya-könyvből:
„Prána – a vájuk és a nádík
„Prána – a vájuk és a nádík
Az élethossz, a test és az elme ereje a tíz váju (életlevegő) – prána, apána, vjána, udána, szamána, nága, kúrma, krikara, dévadatta és dhanandzsaja – szabad mozgásának eredménye.
-
Prána – a szívben helyezkedik el (hridaja)
-
Apána – a köldök alatt (guha)
-
Vjána – az egész testben
-
Udána – torok (kantha)
-
Szamána – köldök (nábhi)
-
Nága – nyelv
-
Kúrma – szemhéj (unmílana)
-
Krikara – tüsszentés (ksuta)
-
Dévadatta – ásítás (vihrambha)
-
Dhanandzsaja – mindenhol (csak az élő vagy élettelen testben)
A jóga anatómiája szerint ezek a vájuk az alábbi nádíkon (csatornákon) keresztül áramlanak: ídá, pingalá, púsá, jasaszviní, kuhú, rudra, szusumná (melyekről később lesz szó) stb. Ha a vájuk áramlása ezekben a nádíkban bármilyen módon meg van zavarva, például a túlzott izomnövekedés, vagy más okok miatt, akkor megbetegszünk. Hogy a váju mozgása és a vérkeringés megfelelő módon történjen, szükséges a jóga-ászanák gyakorlása, ahogy Szvátmáráma Jógendra tanítja a Hatha-jóga Pradípikában. Szvátmáráma számára az eredeti és leghitelesebb forrás Patandzsalí, aki azt mondja, hogy azt, aki a jógikus rendszer szerint gyakorolja a jógászanákat, nem befolyásolja a forróság vagy a hideg, vagy az öröm és a bánat. Sok ezer évvel ezelőtt a jógászanákat mindenki napi rendszerességgel gyakorolta. De mostanra a jóga tudománya elrejtőzött, mint egy nő a purdah (fátyol) mögé, és fölösleges azt firtatni, hogy miért és hogyan hagytuk abba a gyakorlását. A Patandzsalí Jóga-darsanában, a 2. fejezet 29., 32., 46. és 54., valamint a 3. fejezet 1.,2.,3. szútrájában és más jóga-írásokban le vannak írva az alábbiak:
-
Jama – 5 -féle
-
Nijama – 5 -féle
-
Ászana – számtalan (lásd a Dhjánabindu Upanisadot)
-
Pránájáma – 128 -féle
-
Dháraná – 2 -féle
-
Dhjána – 2 -féle
-
Szamádhi – 8 féle”